måndag 26 januari 2009

Kursstart

Nu har jag påbörjat min utbildning till hundfrisör =) Förra lördagen bar det av till Vimmerby och Marinas hundfrisering, se mer på http://www.belgross.nu/ Efter avslutat kurs blir jag diplomerad hundfrisör, tanken är att jag ska starta eget med detta och djurhomeopatin under året, ÄNTLIGEN känns det som om jag är på rätt väg i yrkeslivet. Jag lär inte bli rik men kommer att få jobba med det jag älskar mest - djur, då främst hund och katt. Ett halvtidsjobb inom något annat är förstås önskvärt till att börja med...

Som ni förstått av Johans tidigare inlägg här på bloggen så födde Nellie sina ungar på lördagkvällen efter att jag åkt till skolan. Men med hjälp och stöd av Marie så gick det bra ändå, fast matte inte var närvarande mer än per telefon ;o)
Men visst kändes det jättekonstigt att inte vara med när bebbarna kom till världen. På söndagkvällen kom Johan upp med Elvis till mig i Vimmerby, jag har turen att kunna få ha honom med mig på skolan. Elvis menar jag inte Johan ;o)

Elvis blev väldigt förälskad i lilla Kelly som är Marinas Löwchentik, ett underbart litet yrväder. Lite trist tycker Elvis nog att det är när matte ägnar sig åt andra hundar och inte bara bryr sig om honom. Här är några av de hundar som besökte trimmet under våra kursdagar och fick nya frisyrer av vår lärare Marina. Vi elever fick också börja klippa lite grann med både sax och maskin under hennes handledning.

En väldigt söt cavalier king charles tik.


En cocker spanieldam som fått en bekväm vardagsklippning.

Shi-tzu kille före klippning, "Hallå, finns det någon under luggen".....

...och efter i sin praktiska korta frisyr, nu ser man ju hur söt han är! Shi-tzu är ju normalt en liten hund med lång päls men många väljer att klippa ner sina sällskapshundar och då bör de ju självklart få en klädsam klippning.


Den här snygga profilen tillhör en mellan schnauzer.

Första "trimhunden" var av rasen Basset fauve de Bretagne, här fick vi känna på hur det är att trimma tillsammans med vår lärare Marina.

En dvärgschnauzer poserar stolt efter att Marina gett honom en ny snygg frisyr =)

Jag ser redan fram emot nästa kurstillfälle - det är så roligt och lärorikt och nu i veckan har jag min första egna "praktikhund" inbokad för bad och klippning, kanske får ni se bilder senare. I och för sig så har jag ju några hundar som jag klipper sen tidigare, men nu ska jag dokumentera vad jag gör med dem för det räknas in i praktiken. Majken är en av dessa hundar, hennes "lillebror" Algot har en lättare päls så den vill matte Lena inte att jag klipper, än så länge i alla fall ;o)


3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kul med utbildningen Lotta!
Grattis även till kattfamiljetillökning=o)

Emelie Lund sa...

Ha ha! Vad roligt att du fotat dig själv i spegeln! :o)

Vi måste ses snart tycker jag. Ska vi ta en promenad någon dag kanske?

Anonym sa...

Va jääätteroligt att se alla foton från skolan,jag vill också vara med.Lena