torsdag 14 maj 2009

Att göra en pudel =)

Den här kursomgången har vi haft en pudelspecialdag med Mia Övernäs, Trimkompaniet och Pudelparadiset. Att frisyrklippa pudel är roligt, den konstnärliga sidan kommer till nytta när man ska skapa "vinklar" och "balans" m.m. Bara för att ägaren inte ställer ut sin pudel så kan det vara roligt att ha lite frisyr på hunden och inte bara få den nerklippt.

Här är det en brun mellanpudel innan....

...och efter klippning. Det såg så "enkelt" ut när Mia satte saxen i pälsen men jag lovar att det inte är så lätt, resultatet ska bli bra och jämt. Det krävs mycket övning för att bli duktig. Det låter mycket om den kraftiga fönen =) Handduk om öronen för att de inte ska torka för snabbt och så hörselkåpor, den här storpudeltiken ser nöjd ut med Anne-Lenes arrangemang efter badet.
Och så här glad blev hon när hon var klar, hon ser ut att gilla att vara fotomodell också ;o)


Vilken vacker tjej med en helt underbar färg på pälsen! Och så ett gudasnällt temperament.

Det är roligt när man börjar känna igen sina kunder, söta lilla blandistjejen Wilma är en av mina favoriter.

En underbart söt liten shitzu tik fick en kort sommarfrisyr. Jag älskar att klippa småhundar - det är mycket fritt skapande ;o) för att göra hunden så fin som möjligt.

Att trimma är också kul när man lärt sig tekniken, den här gången fick jag trimma en cairnterrier. Annars hör de strävhåriga taxarna till mina trimfavoriter.

Sista hunden ut var nog den absolut vackraste cockerspaniel tik jag sett =) Hon har varit avelstik men nu "pensionerats" och omplacerat i ett hem där hon bara få njuta av all uppmärksamhet och kärlek från sina ägare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad du är duktig Lotta! De blev ju kanonfina! Särskilt cocker spanieln tycker jag. Frans-Konrad är underbart go!!!! Så kelig och mysig men också mycket spring i bena. Växer så han knakar gör han också så snart får han inte plats på kudden längre..:(. ps.Frans-k hälsar att han saknar er men att han har det bra här på studiegången. Han blir ompysslad så det står härliga till.

ktam från Götet

Lotta Franzén sa...

Jag kan inte ta åt mig äran för klippningen/trimningen av cockerspanieltiken men badet och föningen stod jag för =)